Methode beter ademen®️

De adem is een belangrijk onderdeel van de coaching & training. 

De adem methode ligt aan de basis van alle coaching en trainingstrajecten. Het is een praktische en volledige methode. 

Wil je weten of de ademoefeningen jou kunnen helpen? 

Inmiddels is veel bekend over de heilzame effecten van de ademmethode. Veel mensen hebben in onze maatschappij een te snelle ademhaling. Dat kan resulteren in allerlei mentale, emotionele en fysieke klachten. Mensen met een te snelle ademhaling herkennen meestal minimaal 5 aan de volgende klachten (zie volledige lijst onderaan de pagina). Of de snelle ademhaling de oorzaak is of het gevolg, maakt niet zoveel uit. Dat is een kip en het ei verhaal. Zeker is, dat het elkaar beïnvloedt. Ademoefeningen zijn een relatief eenvoudige manier om verlichting te brengen in de klachten en in bepaalde gevallen zullen de klachten volledig verdwijnen. Wil je weten of je ook een te snelle ademhaling hebt en wat de effecten kunnen zijn? Vul dan de volgende lijst in voor jezelf........


Ademfrequentie

Hoeveel keer adem je per minuut? De ademhaling is de in en uitademing. Dit kun je zelf meten, door je stopwatch op een minuut te zetten. Vervolgens tel je het aantal ademhaling (de in en uitademing is 1 ademhaling). 

  • 6 maal per minuut is een mooie frequentie in rust. 
  • 18 maal per minuut is een ademhaling die je nodig hebt om met 18 km per uur tegen de wind in te fietsen. 

De meest gehoorde klachten en hun oorzaken: 

  • Pijn in nek en schouders: De hulp-ademhalingsspieren zitten in de nek en schouders. Deze spieren zijn bedoelt om een korte periode snel te kunnen ademen. Als je continue te snel ademt, krijg je spierpijn in deze spieren. Door een ander adempatroon, kunnen deze spieren zich ontspannen en verminderen deze klachten. Na enkele weken kunnen de klachten ook zelfs helemaal verdwenen zijn. 
  • Gejaagd gevoel: door het snelle ademhalen slaat de hormoonhuishouding op hol. Je maakt dan te veel adrenaline aan. Deze adrenaline verdwijnt niet vanzelf.
  • Zuchten en gapen: Dit is een gewenning aan een bepaalde hoeveelheid zuurstof. Als je altijd te snel ademt, denkt je lichaam dat er zuurstof gebrek ontstaat als je minder snel ademt. Als je een beetje ontspant begin je te gapen en te zuchten, om het zuurstof ‘gebrek’ te compenseren. 
  • Vermoeidheid: Door de snelle ademhaling gebruikt je lichaam de glucose als brandstof. Vetten worden niet of nauwelijks ingezet als brandstof, zoals bij een langzamere ademhaling. Glucose is een snelle brandstof. Hierdoor kun je trek in zoet krijgen, een poging van het lichaam om de glucose aan te vullen. 
  • Hartkloppingen: door de snelle ademhaling vernauwen de bloedvaten. De vernauwing probeert het hart te verhelpen door het bloed snel door de aderen te pompen. Een slimme reactie van je lichaam, maar veel mensen worden er angstig van, worden benauwd en krijgen hartkloppingen. 


Volledige lijst met klachten. 


Zet bij elke klacht vaak (dagelijks), soms (1x per week) of nooit. 

  • Druk op de borst
  • Pijn op de borst
  • Hartkloppingen
  • Pijn in de schouders of nek
  • Hoofdpijn
  • Gevoel van band om het hoofd
  • Licht gevoel in het hoofd
  • Gevoel flauw te vallen
  • Daadwerkelijk flauw vallen
  • Duizeligheid staand of lopend
  • Duizeligheid zittend of liggend
  • Opgeblazen maag
  • Vaak boeren
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Vaak urineren
  • Diarree en obstipatie
  • Bevende handen
  • Tintelend gevoel in handen
  • Tintelend gevoel in de voeten
  • Tintelend gevoel in de mond
  • Stijf gevoel in de handen
  • Koude of bleke handen
  • Zwabber benen
  • Gejaagdheid
  • Nervositeit
  • Onzeker gevoel
  • Angst
  • Trillingen over het hele lichaam
  • Prikkelbaar
  • Onwerkelijk gevoel
  • Afwezig gevoel
  • Ongelukkig gevoel
  • Snel huilen
  • Brok in de keel
  • Tintelende tong
  • Droge mond
  • Moeite met praten
  • Moeite met helder denken
  • Wazig zien
  • Dubbel zien
  • Oorsuizingen
  • Vaak zuchten of gapen
  • Ademnood overdag
  • Ademnood ‘s nachts
  • Kort ademigheid
  • Gevoel te veel te ademen
  • Slaap problemen
  • Snel vermoeid
  • Overmatig transpireren


Bron: Verademing, Bram Bakker en Koen de Jong


Zet de eerste stap en meld je aan voor een training of een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Kijk in de agenda voor de volgende groepstraining. Liever een afspraak met een personal trainer, dat kan ook. Een kennismakingsgesprek is altijd vrijblijvend en kosteloos. Je kunt me bellen voor een afspraak, of een berichtje sturen. 

Telefoonnummer: 06 2552 5459